فشرده گزارش هیأت اجرايیه
مجلس موسسان نهضت فراگیر مجلس موسسان نهضت فراگیر

 

فشرده گزارش هیأت اجرايیه در باره تقویت انظباط و دسپلین ،کمیت و کیفیت شوراها و واحدها ی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان

رفقا و دوستان!

امروز 13 جوزا مصادف است با دومین سالگرد تاسیس نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان ، اجازه دهید تا اين روز تاريخي را بشما اعضای مجلس موسسان و تمام اعضای نهضت در سرتاسر کشور و نهضتی های که دور ازمیهن و درکشورهای مختلف دنیا مهاجراند ازته دل تبریک بگویم .

اعضای محترم مجلس موسسان!

اولین اجلاس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در سال جاری در حالی دایر می گردد که اوضاع سیاسی ونظامی کشور پیچیده تر شده، بی ثباتی در سرتاسر کشور گسترش میابد و بخصوص شمال کشور که نسبتا ارام بود اینک وارد بحران بی نظمی و برخوردهای نظامی میگردد.مخالفین دولت درین نقاط فعالتر شده اند ، فساد چون گذشته بیداد می کند و مردم از بیکاری روز افزون رنج می برد. نا امنی نه تنها کاهش نیافته، بلکه روز تا روز وسعت کسب می کند. دوام جنگ و عملیات کور کورانه وموجودیت تسلط تفنگدارن جان افراد بیشتر ملکی شامل زنان ، مردان ، کهنسالان ، اطفال و جوانان را می گیرد که حوادث بتی کوت ننگرهار ، شيندند ، کاپیسا ، قندهار ، هلمند و فراه گویای زنده آنست ، باوجود مصرف ملیاردها دالر هنوز هم افغانستان در صدر جدول تولید مواد مخدر قرار دارد و بیشترین هیروئین اروپا از اینجا تامین می شود.با وجود کاروسیع درعرصه صحت مرگ و میر اطفال و مادران نسبت نبودن شفاخانه ها ، کلینیک ها ، کودکستان ها و شیرخوارگاه ها فیصدی بلندی را تشکیل می دهد. خشونت علیه زنان فزونی کسب می کند. عده يي از کسانی که در ارگان ها ی ثلاثه اجرائیه ، مقننه و قضائیه نفوذ دارند متحدانه علیه داد خواهی و عدالت به تخریب می پردازند . متاسفانه در چنین وضع تشتت و پراکنده گی در صفوف نیرو های ملی وطنپرست و ترقی خواه کشور حاکم است.

مهاجرت ها و عودت های تحمیلی مردم ما را در پی لقمه نانی سرگردان نموده است هیچکس در برابر آنان احساس مسولیت نمی کند. تعداد فراوان فارغان لیسه ها و مکاتب و مامورینی که تحت عنوان اصلاحات اداری بیکار گرديده و همچنان منسوبین قوت های مسلح که تحت عنوان دی – دی – آر از نظام رخصت می گردند و سال به سال به شمارآنان افزود می گردد.

تصدی های دولتی به فروش می رسد ، سرمایه گزاری در بخش تاسیسات زیر بنای زراعتی و صنعتی ضعیف است. سرمایه تجاری برنده میدان رقابت است و جامعه افغانی به جامعه مصرفی تبدیل شده است . کالا ها و امتعه بی کیفیت  کشور های همسایه که در جایی دیگر خریدار ندارد بازارهای وطن ما را پُرساخته است . اینها همه دلالت بر نا کار آمدی دولت در حل مسایل اساسی جامعه دارد ، مردم تحمل این وضع را ندارند ، همه خواهان تغیير و تحول اند. پس چه باید کرد ؟

تجارب پس از سال 71 به اثبات رسانیده است که تنها یک حکومت متعهد به ترقی وطن و سعادت انسان متشکل از افغان هايي با سابقه روشن خدمتگذاری و پاسخگویی قادر به حل مشکلات موجود بوده می تواند.نه حکومتهای ضعیف الوده به فساد. غرض نیل به این هدف شریفانه ضرور است تا کلیه احزاب ، نهاد ها ، سازمان ها وشخصیت های ملی و اجتماعی در صف واحد و نیرومند متحدانه عمل نمایند و به تشتت و پراگنده گی موجود خاتمه دهند. راه دیگری سراغ شده نمی تواند.

در فاصله شش ماه پس ازاجلاس قبلی موسسات شبکه های سازمانی نهضت در مرکز و محلات گسترش یافته شوراهای ولایتی نورستان ، پکتیا و خوست ایجاد وزمینه برای تاسیس شورای ولایتی بامیان مساعد تر شده است.هسته نهضت در ولایت سمنگان بوجود امد. فعلاً شورا های ولایتی نهضت در ولایات فاریاب ، جوزجان ، سرپل ، بلخ ، بغلان ، کابل ، لغمان ، نورستان ، ننگرهار ، هرات ، پکتیا ، خوست ، قندهار ، فراه و شهر کابل به کار سیاسی و سازمانی ساحات مربوطه شان می پردازند . مسایل ضروری و حاد ساحه تحت رهبری و خواسته ها و مطالبات مردم را بررسی نموده واستقامت میدهند. شورا های نهضت فراگیر در خارج کشور در مسکو و شهرهای ديگر روسيه  ، هالند ، جرمنی ، بلجیم ، سویدن ، امریکا ، انگلستان ، دنمارک،فنلند،اوکرايين،روسيه سفيد،اتريش،سويس،آيرلند،بلغاريا،ناروی ،فرانسه،ازبکستان،کانادا و پاکستان گسترده است. در کلیه کشور های اروپایی کنفرانس های نهضت فراگیر به پایان رسیده شورا های انتخابی کشوری به میان آمده است . نماینده گان کنفرانس سراسری اروپایی انتخاب و معرفی شده اند فعلا ً برای تدویر کنفرانس سراسری اروپایی آماده گی وجود دارد . عنقریب هیأت اجرايیه و رهبری منتخب برای سراسر اروپا ایجاد خواهد شد.

 

 

پایه های اجتماعی نهضت روز تا روز تقویت می شود .فعالین و کادر های ما در سازمانهای اجتماعی و جامعه مدنی خوب کارنموده و ازشهرت واعتبار بالائی برخوردار اند، در دهات و قریه جات مردم به اعضای نهضت فراگیر اعتماد می نمایند وبه آن ها رای می دهند و در شورا ها انتخاب می نمایند که مایه مباهات است .

مساله تجلیل از روز همبسته  گی بین المللی زنان 8 مارچ مورد بحث هیأت اجرائیه قرار گرفته و بتاریخ 13 حوت زنان آگاه کشور طی جلسه با شکوه از این روزتجلیل به عمل آورده مسوولین بخش زنان می توانند از طریق کودکستان ها وبرقراری روابط با مادران اطفال در خانواده ها کار کنند. نباید این عرصه کاری از نظر مسوولین زنان به دور بماند. مکاتب شروع شده است ،معلمین زن در رابطه تنگاتنگ با زنانی که عضویت نهضت را دارند کار در بین معلمان و دختران مکاتب را شدت بخشند. در ننگرهار تعداد قابل ملاحظه زنان به نهضت جذب شده اند که همه زنان خانه اند .

همه موافق هستیم که هر حزب و سازمانی که با جوانان بطور ضعیف کار می کنند تیشه به ریشه خود می زنند، وآینده ندارند از کی باید بپرسیم که چرا کار در مجامع جوانان ضعیف است.

دولت هم با ایجاد  وزارت های زنان و  معينیت های جوانان در وزارت اطلاعات و فرهنگ وظایف خود را خاتمه یافته می پندارند هیچگونه پلان آینده نگر برای جوانان ، زنان ، اتحادیه های صنفی وجود ندارد حتا بدون مشوره این سازمان ها با ایجاد قوانین به تضعیف آنان می پردازند. امکا همایش بزرگی اعتراض را در برابر قانون جدید کار تشکیل داد.

 

 ما معتقد هستیم که پختگی حزب و سازمان بستگی به انضباط و دسپلین آن دارد. بیايید بپذیریم که سطح انظباط ودسپلین در نهضت فراگیر طبق آرزوهای ما نیست. بیشترین انتظار درین عرصه از جانب اعضای هیأت اجرائیه و مجلس موسسان تصور برده میشود .

در مورد عده ای از اعضای مجلس موسسان که نسبت عدم مراجعه حتا با مسوولین شعبات آشنایی ندارند. شورای ناحیه 4 شهر کابل  تا اخیر سال 85 اعضا را در واحد های اولیه تنظیم نه نموده به دید و بازدید های انفرادی اکتفا نموده است و ئر جمع آوری حق العضویت ها هم توجه لازم نگردیده است. وضع د ر نواحی 5-10و11و13.در بعضی نواحی شهر کابل دسپلین نهضتی مراعات نمیگردد که کاملا ً مخالف اساسنامه است. چنین نقیصه در برخی شورا های دیگر هم وجود دارد که دلالت به ضعف انضباط و دسپلین می نماید. به همه رفقا خاطر نشان میسازم که انتقاد ات سالم وسازنده را توام با پیشنهادات عملی در جلسات نهضت مطرح نمایند. باید همه اعضا از حق پیشنهاد ، حق انتقاد ، حق کاندید شدن ، حق انتخاب کردن در جلسات استفاده کنند. باید به این وضع خاتمه داده شودکه برای نهضت خیلی زیان اور است. در غیر آن به سبک دوشی مسولان باید اقدام شود.

مساله دیگر اینکه نهضت فراگیر با رشد متوازن کمی و کیفی باید بزرگ شود جمعا... ً         تن طی شش ماه به عضویت پذیرفته شده اند. 45 واحد اولیه در شهر کابل جمعا ً 495 تن پذیرش داشته است یعنی اینکه هر واحد اولیه 11 تن پذیرش داشته است که هر ماه 2 تن را میرساند.شورای ولایتی کابل در ماه های دلو و حوت در ولسوالی سروبی و قریه قلعه احمد خان 32 تن پذیرش داشته اند ، شورای کود و برق مزار شریف با پذیرش 42 تن در صدر قرار دارد  ، قریه اسکار ولایت بغلان نمونه دیگری است که باید از آن نام برده شود. توجه ساير شورا ها را به کار بهتر جلب مي نماييم.قابل تذکر  است که شورای ولایتی ننگرهار باپذیرش 532 تن به صف نهضت قابل تمجید است .

باید به اطلاع تان رسانیده شود که به تیراژ یکهزار جلد اساسنامه و برنامه به صحافت جیبی در لسان های پشتو و دری آماده شده است،  همچنان کارت عضویت نهضت اما ده گردیده که اینک درختم این جلسه توزیع کارت را به اعضای مجلس موسسان اغاز میکنیم و سلسله ان توسط شوراهای ولایتی بحیث یک کار تشکیلاتی و سیاسی ادامه خواهد یافت تاهمه اعضای نهضت این سند با اعتبار سازمانی را دریافت نمایند .

ارتقای سطح شعور و آگاهی سیاسی اعضای نهضت اهمیت فوق العاده دارد. آموزش باید تحت نظم و دسپلین لازم پیش برده شود و طور یکسان عملی گردد. آموزش مرامنامه و اساسنامه ایجاب تنظیم درسنامه ها را می نماید.طرح چنین درسنامه برای واحد های اولیه که جدیدا ً به عضویت نهضت فراگیر پذیرفته می شوند آماده گردیده است. باید کميسیونی مرکب از مسوول شعبه تبلیغ و فرهنگ  ودوتن دیگرآنرا مطالعه و نهایی ساخته وبعد از تصویب هیأت اجرايیه در سیستم آموزش واحد های اولیه شامل گردد.

 ريیس مجلس موسسان به ولایات ننگرهار  ، لغمان ، بغلان ، بلخ ، شبرغان ، کود و برق و حیرتان سفر های کاری نموده و با آنان درمحل کمک ورهنمايي بعمل اورد.

 


در گذشت نابهنگام زنده يادمحمود بریالی کلیه کار ها را تحت تاثیر قرار داد. کميسیون های مختلفه مربوط وظایف شانرا به خوبی پیش بردند. مراسم تشییع جنازه ، فاتحه گیری ختم و خیرات و چهل در سطح عالی و شایسته برگزار شد . همه شورا های ولایتی بدین مناسبت تدابیر لازمه را عملي نمودند  احزاب چون متحد ملی ،  حزب ملی ، ملی هیواد ، کنگره ملی ، دموکرات ، پیوند ملی و تعداد زياد سازمان ها و نهاد ها ی اجتماعی و مدنی چون امکا ( اتحادیه ملی کارکنان ) اتحادیه پیشه وران ، اتحادیه کوپراتیف ها ، سازمان های زنان ، معلولین ، معیوبین  ، وکلای پارلمان اقایان محقق ، جانگل کارگر ، سرمچار ، جوینده ، حاجی محمدعارف ظریف ،  ریيس پارلمان آقای قانونی ، شخصیت های ملی و دولتی اقایان خلیلی معاون ريیس جمهور، امین ارسلا  مشاور ارشد،  سید منصور نادری ، لودین ريیس پيشين دفتر آقای کرزی ، نور محمد قرقین وزیر کار وامور اجتماعی ، زلمی هیوادوال وزیر مشاور،جلیل شمس وزیر اقتصاد ، اقای ظهور رزمجو ، روحانیون محترمي چون مولوی مصطفی ، مولوی عزیز قیصاری و مولوی صادق صدیق در مراسم شرکت نمودند که ازهمه انان قلبا سپاس گزاریم . شادروان محمود بریالی که با مرگ خود زمینه های مساعد تفاهم و مذاکره را بوجود آورد از آن استفاده لازم شده از سرگیری مذاکرات برای کمیته  کار پروسه حزب واحد ( 13 گانه ) پیشنهاد شد. دیدگاه ها و ميکانیزم در اختیار شان گذاشته شد. با حزب ملی ( اقای عبدالرشید آرین ) مذاکره شد و موافقت نمودند که کميسیون تفاهم را برای پیشبرد مذاکرات معرفی می نمایند. به ارتباط پیشنهاد کميسیون مشترک وحدت نهضت فراگیر و حزب متحد ملی هیأت اجرايیه مصوبه 25 عقرب 85 را به تصویب رسانید و به نشر سپرد ما هنوز هم منتظر اعلام موقف رسمی حزب متحد ملی هستیم، گرچه قرار گرفتن متحد ملی در عضویت جبهه سوالاتی جدید ایجاد نموده است. طوریکه ملاحظه می فرمايید مراجعات به خاطر وحدت از جانب نهضت فراگیر صورت گرفته است. اما وحدت و جبهه و اتحاد جاده یکطرفه نیست ما گام های اولی را برداشتیم اینکه دیگران حرکت نمی کنند مربوط آنها ست. پیشنهاد شعبه روابط سیاسی د رهیأت اجرايیه استماع گردیدو کمیته دایما ً فعال تحت ریاست رفیق داوود ویار عضویت رفقا انجنیر عزیز و انجنیر رحمت شاه ده سبزی ایجاد گردیده است.

طرز تفکر ما در مورد اصول وحدت ائتلافها و جبهه ها کاملا مشخص است وان در اعلامیه ها و میکانیزم مطرح شده ما کاملا وضاحت دارد . روی اصول یاد شده با هیچ کسی وارد معامله نميشویم . خط ما روشن است. خطی که اکثر یت جامعه ما را که در محور ان زحمتکشان و انسان های ستمدیده قرار دارد ، به سوی سعادت و خوشبختی سوق می دهد ووطن را به سوی ترقی ،عدالت ،صلح و دموکراسی رهنمون میشود.

ایجاد جبهه حق قانونی مردم ،سازمان ها و احزاب است که ما از ان استقبال می نمایيم ولی طرفدار جبهه ملی ،دموکراتیک متشکل از عناطر متعهد ،رسالتمند عدالت پسند و ترقی خواه میباشیم، نه جبهه ایکه بخاطر کسب امتیاز و قدرت بوجود امده باشد تجربه نشان داده و تاریخ گواه است که سیستم ریاستی ، پارلمانی یا دولتی خلص هر طوری که باشد به خودی خود کاری را از پیش نمی برد، بلکه انسان های تطبیق کننده سیستم ها اعتقاد و باور ان ها مهم است .هند و پاکستان را در نظر بگیرید هر دو دارای سیستم پارلمانی هستند ولی تفاوت های اقتصادی،سیاسی اجتماعی از کجا تا کجا ست. در یکجا این سیستم صلح، ثبات و توسعه بار اورده و در جای دیگر منبع تشنج ،تحریک ، سرکوب دموکراسی ،خشونت و نظام های نظامی گرشده است.

افراد و سازمان های شامل جبهه باید روی تعریف واحد مفاهیمی چون احیای زیر بنای اقتصادی و شایسته سالاری و......به توافق برسند . اختلاف در تعریف، اختلاف در موضعگیری است. توافق در تعریف وحدت برخورد را حاصل می دهد در غیر ان پارچه شدن و برهم خوردن قبل از پخته شدن را می رساند و هر کدام به خاطر دسترسی به امتیاز خودش را شایسته می داند.

ببینید دلچسپی درین است که حاکمیت طالبان در سراسر جهان صرف از طریق دو سه کشور به رسمیت شناخته شده بود و بس. باقی کشور ها همه با حکومت طالبان مقاطعه کرده و همه خواهان تغيیر بودند. در چنین حالت به خاطر جلوگیری از خلای قدرت کنفرانس بن تشکیل شد و بیشتر افراد ایتلاف شمال در قدرت فعلی،اشتراک کننده های این کنفرانس بودند. قانون اساسی و قانون احزاب تصویب شد . انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با وجود یکه شرایط مساعد برای اراده ازاد رای دهنده گان وجود نداشت صورت گرفت و فعلا با همه کشور های جهان روابط سیاسی،اقتصادی وجود دارد . طرح کنفرانس بین المللی دیگر مشابه به کنفرانس بن در شرایط موجود برگشت به نقطه اغازین است . فکر نمي کنید در عوض بهتر است تا برای تامین شرایط مساعد برای اراده ازاد رای دهنده گان کار صورت گیرد . جبهه ملی ،دموکراتیک متشکل از نیروها،سازمان ها و عناصر تحول طلب ،ترقی خواه ،متجدد و عدالت پسند که تعداد شان در داخل دولت ،پارلمان و در جامعه فراوان است بو جود بیاید و انتخابات صورت گیرد.برای برگذاری انتخابات عادلانه شرط اولی همانا جمع اوری سلاح وپایان دادن به تسلط جنگسالاران میباشد.

_اصول کلیدی تشکیلاتی و سازمانی وحدت ما را دموکراسی گسترده درون سازمانی ،وحدت مرامی و تشکیلاتی، تنوع نظریات ،حقوق برابر ودسپلین یکسان،انتخابی بودن همه مقامات از طریق کاندیتوری الترنایتوی، مسولیت انفرادی و رهبری جمعی ،تناوب رهبری و توزیع صلاحیت ها تشکیل می دهد.

کنگره وحدت عالی ترین مرجع تامین وحدت برای یک سازمان واحد میباشد که برای تحقق ان میکانیزم ذیل مطرح شده است .

     الف- راه اندازی جنبش وسیع وحدت از طریق تماس های دو جانبه به منظور تامین مفاهیم و مسایل مربوط دعوت کنگره وحدت.

ب- ابجاد کمیسيون مشترک کاری با ترکیب شخصیت ها و اشتراک برابر و مساوی سازمان ها و احزاب سیاسی شامل پروسه وحدت به منظور هماهنگ ساختن امور مربوط به تدوین اسناد اساسی (مرامنامه ،اساسنامه) نحوه انتخاب نماینده گان و سایر مسایل دعوت و تدویر کنگره و حدت.

ج-    ادغام و توحید تشکیلات نیروهای شامل پروسه وحدت به منظور انتخاب نماینده گان قبل از تدویر کنگره بر مبنای توافقات حاصله.

د:- دعوت و تدویر کنگره وحدت از جانب نیروهای شامل پروسه وحدت،تصویب اسناد اساسی و ایجاد مقامات و ارگان های رهبری سازمان واحد سراسری و بزرگ مطروحه .

اعضای محترم مجلس!

کارمجلس موسسان باید بهبود یابد به خاطر این امر لازم است شعبات مذکور از جانب اعضای هیأت اجرائیه رهنمايي ورهبری گردد .

شورای های ولایتی و شهری کابل موظف میگردند  تا نتایج پیشبرد مذاکرات ، تفاهم باسازمانها ، نهادها و احزاب را باید در اخیر هر ماه به شعبه روابط سیاسی مجلس موسسان گزارش بدهند تا تصویر کلی و سراسری این پروسه موجود باشد.                                                            

 

نکاتی در باره مسایل مالی:

دراغاز کلام باید بگویم که متاسفانه هنوزهم که دوسال فعالیت حزبی را پشت سر میگزرانیم امور مالی به یک سیستم منظم کار حزبی مبدل نگردیده است اصول راپور دهی و گزارش از واحدهای اولیه تا سطح مرکز بوجود نیامده است ، فورمهای تشکیلاتی و مالی هماهنگ و در تطابق باهم قرار ندارد و بسیاری ازین فورمها اصلا مورد استفاده قرار ندارد .

در ماده 7و 25  اساسنامه حق الشمول و حق العضویت و اعانه داوطلبانه اعضا بمثابه اصل عمده در منابع مالی و اصل تشکیلاتی قبول گردیده است ولی بعد از دو سال هنوز هم دیده میشود که باین اصل مهم زنده گی حزب توجه نمیشود وهنوز هم حزبی هايي اند که حق العضویت خودرا نپرداخته اند و یا واحدها ی اولیه و نواحی و جود دارند که گزارش از چگونگی جمع اوری حق العضویت ان روشن نیست .

اکثر شوراهای ولایتی به شعبه مالی کدام گزارش از وضع مالی نداده اند و اصلا معلوم نیست که درین شوراها مساله مالی مورد توجه رهبری قرار دارد یا خیر؟قابل تذکر است که هیأت اجرايیه از ایجاد نهضت تا کنون در هیچ یکی از جلسات خویش امور مالی و پذیرش به نهضت را مورد بحث قرار نداده ونواقص را برجسته نکرده وبرای رفع نواقص رهنمود ها نیز صادر نکرده و در ماههای بعدی این مسله شامل پلان کار هیأت اجراييه گردیده است .

به شوراهای نهضت در خارج نیز وظیفه داده میشود تا به امر مهم نهضت یعنی مساله مالی توجه نموده حق العضویتهارا به موقع جمع اوری وبه حساب نهضت در بانک ملی منتقل سازند و گزارش منظم عاید ومصرف شانرا به شعبه مالی نهضت ارسال نمایند. البته ما از کمکهای که تاکنون اعضای نهضت مقیم خارج علیرغم مشکلات اقتصادی که دارند تشکر میکنیم .

 

 

 


June 4th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها